Senaste inläggen

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 6 feb 12:00

”Bamba” och ”sork” – har du koll på de här tio orden från olika delar av Sverige? Testet utgår från kunskaps­banken hos Institutet för språk och folkminnen.


Gå vidare hit!


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 5 feb 08:00

285 lärare publicerade den 28 april 2022 ett upprop i Expressen, i vilket det bland annat hette:


”Den svenska skolan möjliggjorde en gång i tiden klassresor. Skolan var bra på att få majoriteten elever att lyckas – även barn utan studiebakgrund. Idag har Sverige den mest ojämlika skolan av alla nordiska länder. Svensk skola slits isär. 


I stället för en sammanhållen kompensatorisk skola har vi har idag börsnoterade bolagsskolor, koncerner med fejkade vapensköldar, skolor som kallar sig internationella och som har undervisning på annat språk än svenska (min fetstil). Vi har religiösa skolor med tveksam värdegrund.


Vi lärare vill inte ha det så här längre. Vi kräver en förändring. Vi kräver att ni politiker ser till att åtgärda de institutionaliserade, korruptionsfrämjande defekter ni själva byggt in i skolsystemet så att vi lärare kan fokusera på att undervisa Sveriges barn. Och slippa skriva artiklar som denna i framtiden.”


Läs vidare här!


Observatör

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 4 feb 12:58

Söndagens svenskspråkiga sång


Ellen Krauss - Inatt (Inget stoppar oss nu)



Söndagens svenskspråkiga dikt


Dina kärleksfulla händer

skulpterar min kropps linjer

din mun formar ord

mjukare än smältande snö

rinnande

ur din själs innersta djup.


Hur blir jag värdig 

denna kärlek?


Margot Sachitzki

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 3 feb 17:13

    Språkförsvarare sedan start

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 3 feb 15:49

Ingen kan väl ha missat den videohälsning på engelska som Ulf Kristersson spelade in inför det franska presidentparets statsbesök i Sverige. Det han sa i sitt försök till skämtande har blivit omstritt och kritiserat av många i medierna. Han ville på ett lättsamt sätt peka på vad som är typiskt svenskt, men själv tycker jag att det som är mest typiskt svenskt i det han sa inte är vad ha sa, utan hur han sa det, alltså på engelska. Att alla kontakter med utlandet ska ske på engelska, där har vi något typiskt svenskt. Att Kristersson höll tal på svenska i vid besöket var naturligtvis för att det användes tolk, något som knappast var hans val, utan Macrons. Själv hade han nog gärna använt engelska istället, för att verka mer ”internationell”. I Mariestads-Tidningen finns denna insiktsfulla ledare – Läs den! Det är så sant och tänkvärt, vartenda ord som står där. Tyvärr tror jag att det är alltför få i ledande kretsar som läser och begrundar vad där står.


För övrigt noterade jag att Macron själv i sitt tack till sina svenska värdar, publicerat på X, har valt att låta någon medarbetare se till att meddelandet står på svenska. Visst, det är lättare att göra i skrift än att själv tala in något på främmande språk, men han hade ju lika gärna kunna göra som Kristersson och hans folk och slentrianmässigt använt engelska – han vet ju att hans värdar, liksom de flesta svenskar, förstår engelska. Macron själv gjorde förresten ansträngningen att tala tyska vid ett besök i Tyskland nyligen, framgår av länken ovan. Så kanske kan man se hans språkval i tacket som en liten markering mot Kristerssons språkval...


Susanne L-A


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

Trots att jag är pensionär händer det att jag är i skolan som en helt vanlig lärare. Jag står i en vikariebank och jag besöker och undervisar i många grundskolor och gymnasier i Stockholmsområdet. Senast hamnade jag i en årskurs 1 för naturvetare på gymnasiet. Ämnet var språk, språkliga variationer och språksociologi. Eleverna var lugna och vi kunde ganska snart sätta igång. Jag lämnar en kort redogörelse för saker vi gick igenom. Eleverna fick uppgifter allteftersom i mindre grupper där de kunde diskutera innan de lämnade sina svar inför resten av klassen. Här är några saker vi pratade om. De flesta uppgifterna ledde till diskussioner och följdfrågor men här ger jag bara en överblick.


Sexologi? Pratar flickor och pojkar olika. Vad skiljer dem åt? Tjejerna pratar mera känslosamt och tystare. Killarna är mera rakt på och kanske lite råare.


Kronolekt? Talar din farmor/farfar mormor/morfar på samma sätt som du och dina kompisar? De pratar lite långsammare och skrovligare, lite mera skriftspråk, lite andra ord, till och med annan slang, blandar inte in så mycket engelska .


Sociolekt? Kanske lite som de pratar rinkebysvenska, lite slarvigare så att man hör lite grann hur de lever. Till exempel om man säger vi måste vidta åtgärder i ställer för vi måste fixa det här.


Dialekt? Det man talar inom ett visst område. Ja, men vad är det? vad utmärker en dialekt. Lite olika saker, uttal, ordförråd, grammatik. Min farsa från Piteå säger "fara" men vi säger åka eller dra.


Kodväxling? När man liksom pratar på ett sätt med kompisar men så skärper man sig i skolan och väljer andra ord och så...


Vad är ett språk? Ett sätt att kommunicera. det kan vara vad som helst, 1 plus 1 är två. Är det bara ett sätt att kommunicera? Kultur och identitet är också viktigt. Att man liksom vet vem man är.


Vad skiljer en dialekt från ett språk? Lång diskussion. Eleverna fick lyssna på Lena Willemark när hon läser julevangeliet utan att titta på texten för att se hur mycket de kunde förstå? 


Idiolekt? Fundera en stund på ditt sätt att prata, vad utmärker det, vad skiljer det från någon annan av dina kamrater. Ingen redovisning, mera ett sätt att reflektera.


Sedan pratade vi lite om antalet språk i världen, små och stora språk och språkdöd.


Glottofagi? När ett större språk "äter upp" ett mindre språk.


Slutligen fick  eleverna gå in på Språkförsvarets hemsida och läsa programförklaringen. Det var i stort vad vi hann med under dessa två timmar.


Jonas Holmberg, konstnärlig ledare för Göteborgs filmfestival, förklarar för GP varför festivalen fick skrota sin "levande" AI-affisch som skulle kunna prata med publiken. "AI:n trodde det var år 2041 och kunde inte längre prata svenska."


AR

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 1 feb 22:20

Ovanstående har Språkförsvaret påtalat sedan bildandet 2005 och många av oss i egenskap av privatpersoner, bland annat undertecknad, långt tidigare.


Våra politiker har oavsett färg i sin tur, i över 30 i års tid nu, och på ett för Sverige världunikt sätt; tillåtit skolor på alltifrån förskole-, via grundskole- och upp till högskolenivå att ersätta svenska med engelska på ett rent kolonialt sätt. Tror fan att vårt språk tar stryk!


Att flera av dessa skolor ingår i koncerner som använder sig av unga, utländska, underbetalda och i Sverige obehöriga lärare, fifflar med fuskbetyg, tillskansar sig bidrag som de inte har rätt till, gör vinst på svenska skattepengar som istället för att gå till våra barns utbildning istället handlar utomlands, inte har fullt utrustade skolor, saknar viktiga personalfunktioner, sysslar med mätning av elevers kläder, figurerar i enorma barnpedofilskandaler samt uppmanar föräldrar hur de ska rösta, gör inte saken bättre. 


Sverige beskylls för att vara "ett kommunistvälde" när kritiken blir offentlig.


Per-Owe Albinsson


(Denna nätdagbok är knuten till Nätverket Språkförsvaret)

Presentation

Omröstning

Är älvdalskan ett språk eller en dialekt?
 Älvdalskan är ett språk
 Älvdalskan är en dialekt
 Vet inte

Fråga mig

142 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"

Blogtoplist


Ovido - Quiz & Flashcards