Direktlänk till inlägg 7 oktober 2018

Reopen? Varför inte nyöppning eller återinvigning?

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 7 okt 00:04

(Brev till Nationalmuseum)


Hej!


Varför används ordet Reopen i en i övrigt helsvensk annons i Dagens Nyheter av den 6 oktober 2018.


Borde inte ett svenskt nationalmuseum med i huvudsak svenska besökare använda ett ord på svenska?


Vad är det för fel på nyöppning, återinvigning etc? Reopen kan väl reserveras för annonsering till utländska besökare.


Kort sagt, varför nedvärderar en svensk kulturinstitution vårt svenska modersmål? Tacksam för en förklaring.


Med vänlig hälsning

Kerstin Johansson

 

(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Ingen bild

Anna Jansson

Tisdag 9 okt 11:12

Hej!
”Reopen” ingår i konceptet framtaget för vår reklamkampanj, där vi arbetar med ”re” på flera sätt: Revisit, Remember, Review, osv. Vi har valt att använda en engelsk copy som rubrik i reklamkampanjen av flera skäl. Vi tycker att konceptet med ”re” fungerar bra som ordlek med tanke på återöppningen och de många känslor den kan väcka hos gamla och nya besökare, men Nationalmuseum har också en stor internationell publik. Vi skriver på svenska i all kommunikation men tillåter oss en kreativ höjd i reklamsammanhang.
Vänligen
Anna Jansson
Kommunikatör/Nationalmuseum

 
Ingen bild

Kerstin Johansson

Tisdag 9 okt 11:13

Hej igen!
Tack för svaret.
En följdfråga: vad skiljer kreativ höjd på engelska ifrån kreativ höjd på svenska?
Och förresten, hur stor är den internationella publiken i förhållande till den svenska?

Med vänliga hälsningar
Kerstin Johansson

 
Ingen bild

Anna Jansson

Tisdag 9 okt 11:15

Hej igen Kerstin,
Jag förstår att det är en retorisk fråga du ställer. Vi har valt att arbeta med ”re”-orden för att de tillåter en ordlek vi tycker passar bra för återöppningen, eftersom de anspelar på mer än det fysiska återbesöket. Vi tycker att det är positivt att budskapet också når de som inte talar svenska, särskilt eftersom reklamutrymme är kostsamt.

Reklamkampanjen möter människor utanför museet för att locka hit dem och för att ge kännedom om museet till grupper som inte redan besöker oss. Det handlar alltså inte enbart om att tillhandahålla information till en redan initierad målgrupp. Analysen av hur en reklamkampanj ska skrivas och se ut baseras på mer data än enbart tidigare museibesökare. För att jag ska kunna svara på din fråga gällande den internationella publiken behöver du vara mer specifik. Vilken statistik är du ute efter och vad är din definition av publik? Räknar du digitala besökare på vår webbplats som publik? Undrar du t.ex över exponeringen av vår reklamvepa med Reopen på Stockholms Visitor Center? Eller undrar du över de digitala kanalerna – i så fall vilka? Arlanda Express eller Facebook? Eller undrar du bara kring annonsen i DN?

Vänligen
Anna Jansson
Kommunikatör/Nationalmuseum

 
Ingen bild

Hillo Nordström

Tisdag 9 okt 12:04

Ett försynt påpekande till Anna Jansson: Ni verkar ha en stark tilltro att era engelskkunskaper. Icke desto mindre gör ni er skyldiga till ett gravt fel med ordet "Reopen". Med den aktuella böjningen är nämligen detta en uppmaning att öppna något igen. Den rätta böjningen för att beskriva tillståndet "nyöppnat" hade varit "Reopened", vilket förresten påpekades av en medlem i Facebookgruppen Anonyma Språkpoliser - David Finer - som jag dessutom tror är engelsk modersmålstalare.

 
Ingen bild

Hillo Nordström

Tisdag 9 okt 12:12

Tillägg till mitt tidigare inlägg: Är meningen däremot att tala om den förestående nyöppningen så hade korrekt engelska varit "reopening" eller "reopens".

 
Ingen bild

inga johansson

Tisdag 9 okt 15:45

Att ni anväder re- tyder ju på att ni har vissa kunskaper även i esperanto.
Så här skriver Bertil Wennergren i sin PMEG - pomego - det stora äpplet
http://bertilow.com/pmeg/vortfarado/afiksoj/prefiksoj/re.html
Läs och begrunda!

 
Ingen bild

Kersin Johansson

Fredag 12 okt 11:56

Hej igen!

Nej statistik efterfrågar jag inte. Det är bara annonserna i DN och Svenska Dagbladet samt nu också på annonser ute på stan som jag undrar över. Någon statistik har jag inte, men jag utgår ifrån att läsarna av dessa tidningar som regel har svenska som modersmål.

Även om kostnaderna för ombyggnaden och renoveringen av Nationalmuseum varit skyhöga finns det förhoppningsvis pengar över för reklamkampanjer på flera språk. Att reklamutrymme är kostsamt borde inte utgöra skäl för att blanda in engelska i annonser på svenska.

Varför en så viktig institution i det svenska kulturlivet som Nationalmuseum använder anglicismer i annonser i svensk press är svårförståeligt. Utan att vara nationalist (det är jag inte) kan man tycka att även svenska språket ingår i vårt kulturarv. Åligger det då inte Nationalmuseum att vårda det och värdera det minst lika högt som den svengelska vi så ofta svänger oss med i Sverige?

Jag tillhör återbesökarna. Många av Nationalmuseums utställningar har genom åren imponerat på mig och lämnat bestående intryck. Jag hoppas att de nya håller samma höga kvalitet. Med svensk text för svenska besökare och andra språk för internationella gäster.

Vänligen

Kerstin Johansson

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 22 okt 16:51

Det verkar tyvärr finnas en ambition att förvandla Sverige till ”Lilla USA”, både från affärslivets och utbildningsväsendets sida. Politiker från alla partier förefaller dessvärre ha hoppat på detta tåg, åtminstone är inte försvaret av sv...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 21 okt 18:27

Dagens Nyheter har lagt ut orddelen i höstens högskoleprov. 27 procent av de som hittills gjort orddelen på DN:s webbsida har haft 20 rätt av 20 möjliga. Det verkar alltså vara en relativt lätt orddel.   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 21 okt 16:00


(Texten är hämtad från Institutet för språk och folkminnens webbplats )   Vad skiljer ekenssnacket från överklasstugget och hur har stockholmskan utvecklats med tiden? Det är temat för en öppen föreläsning i Uppsala tisdagen den 23 oktober.   ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 21 okt 15:55


  Trevligt och sympatiskt initiativ! Namn såsom "Rullis" och "Tuff-Tuff" med flera florerar. De stackars anglofilerna sörjer nu kanske att namnen inte är översatta. Hur ska turisterna klara av denna pärs?   Uppmärksam   (Denna nätdagbok är...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 20 okt 18:28


  Nationalmuseum tycks tro att deras annonskampanj är originell och fyndig. Är det verkligen så?   (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Presentation

Omröstning

Antag att du besöker en dam- eller herrklädesbutik i ett köpcentrum någonstans i Sverige och det visar sig att personalen enbart är engelsktalande (fallet utgår från verkliga exempel). Den kan inte, eller vägrar att, kommunicera på svenska. Vad gör du?
 Jag vänder på klacken och går
 Jag tar reda på varför den inte kan, eller vill, kommunicera på svenska
 Jag kritiserar denna brist på service och går
 Jag protesterar skarpt och går
 Jag bryr mig inte, talar engelska och fokuserar på mitt köp
 Jag anser att butiken bestämmer över sitt eget försäljningsspråk
 Jag anser att det är ett lovvärt initiativ
 Jag ser det som ett uttryck för att butiken verkligen är internationell
 Jag fullföljer ett köp bara om jag verkligen behöver varan
 Jag fortsätter att tala svenska och köper/eventuellt/ det jag behöver.

Fråga mig

110 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se