Direktlänk till inlägg 30 oktober 2017
Den här gången har den så kallade varumärkesstrategen, Julian Stubbs, också skapare av ”Sigtuna – where Sweden begins”, enligt DN idag fått i uppdrag att profilera Djurgården i Stockholm. Beställare är stiftelsen Kungliga Djurgårdens intressenter, en intressegrupp för näringsidkare i området. Folk från bland annat Skansen, Gröna Lund, Abbamuseet och Vasamuseet sitter i styrelsen.
Och vad ska varumärket heta då? ”Scandinavia´s #1 attraction”!
Kan man inte slå på den tomma trumman ännu mer, när man ändå är i farten? ”Europe´s #1 attraction” eller ”The World´s #1attraction”…
Observatör
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"