Direktlänk till inlägg 29 januari 2011

Fler och fler i Norge vill ha reklam på norska

Av Nätverket Språkförsvaret - 29 januari 2011 22:38

(Texten är hämtad från norska Språkrådets webbplats)


På to år har folk flest blitt klart mer negative til engelsk i reklame og markedsføring i Norge. Seks av ti vil nå ha all reklame på norsk. Det viser en undersøkelse TNS Gallup har utført for Språkrådet.


I 2008 fikk Språkrådet utført en undersøkelse av befolkningens holdninger til bruk av norsk og engelsk i reklame i Norge. Nylig (i november 2010) er det gjort en ny undersøkelse der en del av de samme spørsmålene som i 2008 ble stilt. Et representativt utvalg av befolkningen er spurt.


Den siste undersøkelsen tyder på at folk flest er blitt mer kritiske til bruken av engelsk i reklame:


*52 prosent er nå enig i påstanden "det benyttes generelt for mye engelsk i reklame og markedsføring". Det er 13 prosent flere enn i 2008.

*62 prosent er enig i påstanden "norsk språk bør benyttes i all reklame og markedsføring i Norge". Det er en økning på ti prosent fra 2008.

*46 prosent svarer "negativ" på spørsmålet "er du alt i alt positiv, likegyldig eller negativ til bruk av engelsk i reklame i Norge?". Det er ti prosent flere enn i 2008.


– Næringslivet bør merke seg at folk i økende grad foretrekker reklame på norsk. De bedriftene som bruker norsk som reklamespråk, har støtte blant kundene. Folk flest er åpenbart ikke fornøyd med at norsk blir byttet ut med engelsk, sier Sigfrid Tvitekkja, fungerende direktør i Språkrådet.


Sju av ti mener at engelsk ikke fremmer økt salg

 
Undersøkelsen viser også at 71 prosent er uenige i påstanden «engelsk språk i reklame og markedsføring fremmer økt salg av bedriftenes produkter og tjenester». 73 prosent er uenige i påstanden «folk flest lar seg i større grad påvirke av reklame dersom den er på engelsk enn på norsk». Synet på disse to påstandene er om lag som i 2008.


Også næringslivsledere foretrekker norsk

 
I tillegg til undersøkelsene blant folk flest er det gjort undersøkelser blant næringslivsledere. I den ferske undersøkelsen fra 2010 svarer 50 prosent av disse at det generelt er for mye engelsk i reklame og markedsføring (omtrent som i 2008). 65 prosent mener at norsk bør benyttes i all reklame og markedsføring (omtrent som i 2008). Men samtidig svarer flere enn i 2008 at engelsk er viktig for bedriftens arbeid med reklame og markedsføring. Videre mener 15 prosent av næringslivslederne at folk i større grad lar seg påvirke av reklame dersom den er på engelsk, enn dersom den er på norsk (noe større andel enn i 2008). 16 prosent mener at engelsk språk i reklame og markedsføring fremmer økt salg i egen bedrift (omtrent som i 2008).


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 jan 23:12

Ingrid Herbert på Språkkonsulterna tipsar om fem digitala språkhjälpmedel värda att bokmärka – och alltså att använda. Det gäller Svenska.se, Rikstermbanken,  Myndigheternas skrivregler, Språkrådets frågelåda och TT-språket.   (Denna nätdag...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 14 jan 15:36


  (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 13 jan 22:50

Till vem riktar sig ”de goda råd” man skriver på Soo-Wellness?   Om dessa råd riktas till svenskar kan de bara beklaga och få sig några goda skratt, men detta blir ju inte trovärdigt. Om råden riktas till alla de som håller på att lär...

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 12 jan 08:00

(Denna text är hämtad från Facebook-gruppen Språkpolisernas högkvarter och har föranlett ovanligt många kommentarer i samma grupp.)   Jag tänkte om möjligt pigga upp debatten något med ett inlägg om det som jag, och kanske ni, anser vara de värst...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 11 jan 21:48

I en artikel, ”Så undviker du felet som språkpoliserna älskar att rätta”, inklusive ett videoklipp, i Metro, lär Lena Lind Palicki från Språkrådet ut hur man ska skilja mellan var och vart. Metro tycks ha startat en serie om vanliga spr...

Presentation

Omröstning

Vad är ett ord? Lingvister diskuterar vad ett ord egentligen är. Vad anser du? Ett ord
 är det som omges av mellanslag i skrift
 är en sammanhållen betydelseenhet
 är en sammanhållen självständig betydelseenhet
 en samling språkljud, som uppfattas ha självständig betydelse
 består av ett eller flera morfem (minsta betydelsebärande enhet)
 är en självständig språklig enhet (del av mening) av språkljud eller en fixerad serie sådana
 är ett språkljud/en serie språkljud, som överför en betydelse utan att vara delbart/-a
 är språkljud, som syftar på något utanför sig självt, exempelvis verkligheten
 är ett språkljud, eller en samling språkljud, som kan kombineras i det oändliga
 är en enskild språkenhet, som har mening och kan uttalas eller skrivas
 en enskild språkenhet, som har mening och kan uttalas och som nedskrivet omges av mellanslag

Fråga mig

106 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se