Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Stockholm – The Capital of Sweden?

Av Nätverket Språkförsvaret - 27 januari 2011 16:35


Den 19/7 2009 JO-anmälde Språkförsvaret Stockholms stad för Stockholm Visitors Board, Stockholm Business Region, Stockholm Entertainment District – liksom slagordet ”Stockholm – The Capital of Scandinavia” – för brott mot den nya språklagen, som trädde i kraft den 1 juli 2009. Språkförsvaret menade att de nämnda engelskspråkiga beteckningarna skulle bytas ut mot svenska: Stockholms Turistbyrå, Stockholms Näringslivskontor och Stockholms Nöjesdistrikt. De engelska översättningarna kan stå efter de svenska beteckningarna, under eller inom parentes.


När det gäller slagordet ”Stockholm – The Capital of Scandinavia” påpekade vi också att det var löjligt, eftersom Skandinavien inte har någon huvudstad. Dessutom hade slagordet väckt viss irritation hos våra nordiska grannar.


Olle Wästberg berättade nyligen i en artikel, ”Skandinavien är ett känt och starkt varumärke – i Skandinavien”  att begreppet ”Sweden” är mer känt än ”Scandinavia” enligt en omfattande varumärkesundersökning. En läsare som kommenterar Wästbergs artikel skriver:


”Ställer frågan om relevansen av ordvalet i Stockholmsregionens gemensamma varumärke ’Stockholm – The Capital of Scandinavia’ på sin spets. Varumärkesförstöring eller varumärkesförstoring?"

 

Nu skulle naturligtvis ett slagord i stil med ”Stockholm – The Capital of Sweden” inte göra saken bättre, eftersom det knappast är fråga om en nyhet, än mindre fyndigt. Det bästa vore naturligtvis att skapa en ny, slagkraftig slogan på svenska, som enkelt låter sig översättas till engelska och andra språk.


(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)

 
 
Erik Svedin

Erik Svedin

9 februari 2011 13:39

Som verksam inom turistnäringen i Stockholm tycker jag det är en komplicerad fråga hur man skall marknadsföra sitt varumärke. För intern kommunikation fungerar det självklart bra med helt svenska uttryck, men för kommunikation mot omvärlden är engelska det självklara.

När vi skall kommunicera från webbsida gentemot besökare strävar vi efter att använda uttryck som fungerar på både svenska och engelska. Tyvärr kanske uttrycken övervägande kommer från engelskan. Populära uttryck inom besöksnäringen nu är: visit..., ....destination,
Vilka uttryck anser ni att vi borde använda oss av?

http://eriksvedin.wordpress.com

 
Ingen bild

Klas

9 februari 2011 15:52

Hej Erik!

Jag vill börja med att bemöta din utsaga "men för kommunikation mot omvärlden är engelska det självklara", däri ligger så att säga pudelns kärna. Det är en spridd missuppfattning bland svenskar att, för det första, engelska talas av de flesta i världen och att, för det andra, de som i någon mån kan förstå engelska uppskattar att bli tilltalade på det språket.

Människor uppskattar oftast att bli tilltalade på sitt eget språk. Sträva efter att ha information tillgänglig på flera språk, gärna utifrån er statistik över besökare.

När det gäller korta budskap, rubriker, slogans etc. så gör man sig säkerligen en otjänst om man rutinmässigt låter dem vara på engelska. Den som besöker er sida är såklart intresserade av Sverige, att då t.ex ha en rubrik som "Välkommen till Sverige" eller "Besök Sverige" (gärna med några översättningar i liten stil i direkt anslutning) är inte exkluderande, utan tvärtom inbjudande, inkluderande. Man förutsätter att besökaren klarar av att lära sig några enstaka ord på svenska och man visar att man är intresserad av att dela med sig. Man demonstrerar också att man är stolt över svenskan, att den är ett språk värd att använda och värt att visa för besökare.

Den motsatta hållningen, att tvångsmässigt använda engelska som vore det "det internationella språket" och misstro utlänningars förmåga att lära sig ens de mest simpla svenska uttryck exemplifieras med fördel av SL-s försök med utrop på engelska. En röst läste "Next stop Gullmarsplan" etc. Att en icke svensktalkande skulle ha lättare att förstå "next stop" än "nästa station" i den givna tunnelbanekontexten är ju löjevöckande, vilket SL uppenbarligen insåg och avslutade försöket. Ett försök som i allt andades trendängslighet och problem med självbilden. Svenska företags och institutioners slentrianmässigt användande av engelska tenderar att få ett löjets skimmer över sig.

Så, mitt tips är: släng "visit", damma av "besök".

 
Ingen bild

lr.

11 februari 2011 23:35

En visit och ett besök är väl synonymer? ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Tisdag 16 jan 23:12

Ingrid Herbert på Språkkonsulterna tipsar om fem digitala språkhjälpmedel värda att bokmärka – och alltså att använda. Det gäller Svenska.se, Rikstermbanken,  Myndigheternas skrivregler, Språkrådets frågelåda och TT-språket.   (Denna nätdag...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 14 jan 15:36


  (Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret) ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 13 jan 22:50

Till vem riktar sig ”de goda råd” man skriver på Soo-Wellness?   Om dessa råd riktas till svenskar kan de bara beklaga och få sig några goda skratt, men detta blir ju inte trovärdigt. Om råden riktas till alla de som håller på att lär...

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 12 jan 08:00

(Denna text är hämtad från Facebook-gruppen Språkpolisernas högkvarter och har föranlett ovanligt många kommentarer i samma grupp.)   Jag tänkte om möjligt pigga upp debatten något med ett inlägg om det som jag, och kanske ni, anser vara de värst...

Av Nätverket Språkförsvaret - Torsdag 11 jan 21:48

I en artikel, ”Så undviker du felet som språkpoliserna älskar att rätta”, inklusive ett videoklipp, i Metro, lär Lena Lind Palicki från Språkrådet ut hur man ska skilja mellan var och vart. Metro tycks ha startat en serie om vanliga spr...

Presentation

Omröstning

Vad är ett ord? Lingvister diskuterar vad ett ord egentligen är. Vad anser du? Ett ord
 är det som omges av mellanslag i skrift
 är en sammanhållen betydelseenhet
 är en sammanhållen självständig betydelseenhet
 en samling språkljud, som uppfattas ha självständig betydelse
 består av ett eller flera morfem (minsta betydelsebärande enhet)
 är en självständig språklig enhet (del av mening) av språkljud eller en fixerad serie sådana
 är ett språkljud/en serie språkljud, som överför en betydelse utan att vara delbart/-a
 är språkljud, som syftar på något utanför sig självt, exempelvis verkligheten
 är ett språkljud, eller en samling språkljud, som kan kombineras i det oändliga
 är en enskild språkenhet, som har mening och kan uttalas eller skrivas
 en enskild språkenhet, som har mening och kan uttalas och som nedskrivet omges av mellanslag

Fråga mig

106 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8 9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se