Direktlänk till inlägg 21 mars 2010
Det försöker nätverket Språkförsvaret ta reda på genom ett rundbrev riktat till såväl kommunikationsbyråer och annonserande företag (se senare information). Varför har denna utveckling ägt rum och vilka är drivkrafterna?
De 25 största kommunikationsbyråerna i Sverige – se utskickslista och följebrev (på webbplatsen) - i fråga om byråintäkter har fått följande frågor:
1. På senare år tycks andelen reklam på engelska ha ökat markant i Sverige.
a) Anser ni att denna observation stämmer?
b) Har andelen reklam på engelska ökat även för er byrå specifikt? Motivera gärna svaren!
2. a) Om ni anser att denna observation stämmer, vad beror i så fall denna utveckling på? b) Går det att analysera denna utveckling?
3. a) Finns det marknadsundersökningar som visar att ett företag säljer bättre, generellt eller till en viss målgrupp som ungdomar, om reklamspråket är engelska i stället för svenska? Vilka och med vilket resultat?
c) Har ni vid något tillfälle genomfört en dylik marknadsundersökning? Med vilket
resultat?
4. a) Om frågan om reklamspråk kommer upp i era diskussioner med klienten, vem brukar i så fall resa den frågan först? Ni eller klienten?
b) Vem brukar vara mest mån om att föreslå engelska som reklamspråk, om en sådan tendens går att urskilja?
5. Skulle ni vilja påstå att ni har en medveten hållning när det gäller språkval? Eller menar ni att språkfrågan är irrelevant i fråga om marknadsföring?
6. Skulle ni vilja tillägga något, som har betydelse för dessa frågeställningar?
Språkförsvaret har tidigare genomfört liknande enkäter, riktade bl.a till Sveriges högskolor 2006, riksdagspartierna inför valet 2006 och till kandidaterna inför valet till EU-parlamentet 2009.
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Språket, ett verktyg som skiljer människan från alla andra arter, avslöjar ofta omedvetet en del av skribentens inre tankevärld, även om denne nog vid en granskning i efterhand skulle avvisa vissa slutsatser. När personer, saker eller egenskaper inom...
På senare tid har det åter blossat upp en debatt om engelskans expansion på svenskans bekostnad inom högskolan. Se bara på debattartiklar som Eva Forslunds/Magnus Henreksons artikel ”Varning: Forskare väljer bort svenska” i Svenska Dagbla...
”Språkfrågor intresserar och engagerar många, och ofta upplevs det som en försämring när språket förändras. Så behöver det inte vara, konstaterar David Håkansson. – Svenskan har alltid varit utsatt för förändringar och det är ju hel...
Baden-Württembergs ministerpresident Winfried Kretschmann anser att det är överflödigt att lära sig ett andra främmande språk. Han har själv varit lärare, men ser inga fördelar: "Om mobiltelefoner kan översätta samtal till nästan alla språk i världen...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | 30 | 31 | |||||||
|
Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord? Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se. Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"