Direktlänk till inlägg 22 juni 2008

Stockholm - the Capital of Scandinavia?

Av Nätverket Språkförsvaret - 22 juni 2008 19:28


Maria Ewert, kommunikationschef för Stockholms Business Region AB

(webbplatsen finns bara på svenska och engelska) , har besvarat ett brev från Per-Owe Albinsson med flera medlemmar i nätverket Språkförsvaret, i vilket de kritiserar varumärket ”Stockholm – The Capital of Sweden”. Hon skriver i sitt svar:

 

Vad gäller Stockholm – The Capital of Scandinavia – är det ingen kampanj utan en långsiktig positionering av Stockholms stad. Målet är att Stockholm ska bli norra Europas ledande tillväxtregion år 2010. Avsikten med varumärkesarbetet är att locka utländska investerare och besökare hit till vår vackra stad. Näringslivet, Stockholm stad och 47 av regionens kommuner står bakom varumärket.”

 

Det är egentligen två frågor som måste kommenteras: dels fokuseringen på engelska som ”varumärkesspråk” och dels det lämpliga i att utnämna sig själv till Skandinaviens huvudstad.

 

Gästnätter från utlandet anses vara den säkraste måttstocken på turisternas nationella fördelning. Enligt NUTEK:s ”Fakta om svensk turism och turistnäring 2008” fördelade sig de utländska turisternas gästnätter (i tusental) enligt följande:

 

Norge  2823

Tyskland 2109

Danmark   953

Nederländerna 697

Storbritannien 636

USA   441

Finland 414

Italien 261

Frankrike 259

Schweiz 209

 

(De största ökningarna, d.v.s över 10 procent, jämfört med 2006, gällde turister från Schweiz, Ryssland, Spanien, Polen och Kina). Turister från engelskspråkiga länder svarade alltså för 1077 gästnätter, något mer än Danmark, och drygt hälften av gästnätterna för de tyska turisterna.

 

När det gäller utlandsinvesteringar i Sverige stod Kina, USA, Tyskland och Norge för merparten av dessa under 2006 enligt en artikel  i Veckans Affärer. Kina och Indien ökade sina investeringar mest.

 

Mot denna bakgrund är det svårt att förstå den ensidiga fokuseringen på engelska språket. Maria Ewert besvarar inte frågan varför detta ”varumärke” måste formuleras på engelska. Ingår det i definitionen av begreppet varumärket att det måste formuleras på engelska? Är syftet att enbart locka investerare och besökare med engelska som modersmål till Stockholm med omnejd? Tror man att investerare och besökare, som inte har engelska som modersmål,  blir speciellt imponerade av ett engelskspråkigt varumärke? Blir ens britter, irländare och amerikaner det? Varför positionerar sig Stockholm stad inte med mångspråkighet som varumärke? Säljer man inte mest om man kommunicerar med kunden med hans/hennes eget språk? SL:s beslut att genomföra guidningar av tunnelbanekonst enbart på svenska och engelska ligger i linje med den andefattighet, som ligger bakom varumärket ”the Capital of Scandinavia”.

 

Maria Ewert påstår att ”den information som är förknippad med de budskap och argument som ligger till grund för varumärket Stockholm – The Capital of Scandinavia – är korrekt eftersom den bygger på fakta och källor. Skälet till detta är att vi anser att det inte håller att jämföra värderingar. Källorna och statistiken är namngivna.”


Det finns inget land som heter Skandinavien och följaktligen finns det heller inte någon huvudstad i Skandinavien. Var finns fakta och källor för detta påstående? Vanligen används termen Skandinavien i kulturell bemärkelse och omfattar då Sverige, Danmark och Norge. Skandinavien ska inte blandas samman med begreppet Norden.


Enligt Företagsplats Stockholmuppfyller Stockholm alla de krav man kan ställa på en plats som vill kalla sig Skandinaviens huvudstad.  Till grund för budskapet ligger tre huvudargument:


  • Skandinaviens naturliga mittpunkt
  • Skandinaviens ekonomiska centrum
  • Skandinaviens tongivande kulturstad
 

Det är naturligtvis märkligt med en plats ”som vill kalla sig” något. Om Skandinavien endast omfattar Sverige, Danmark och Norge, så utgör Stockholm knappast en ”naturlig mittpunkt”. Den ligger i så fall åt göteborgshållet. Företagsplats Stockholm motiverar ”Skandinaviens huvudstad” med massor av ”fakta”: ”tongivande kulturstad”, ”form och design i världsklass”, ”ett unikt utbud av gallerier och museer”, ”internationell matkultur”, ”innovationscentrum, med bland annat IT och miljöteknik i världsklass” och ”världsledande akademiska institutioner” Det kryllar av värderingar i motiveringen, i motsats till vad Maria Ewert påstår. Det skulle föra alldeles för långt att granska dessa värderingar, men uttryck för fakta är de absolut inte.



Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 27 jan 18:00

Enlig denna nyhetsartikel från i fjol gick kafékedjan Fika på pumpen, d.v.s. begärdes i konkurs, i New York. Förhoppningsvis hann kedjan också introducera svenskt bryggkaffe i stället för det blask som kallas ”american coffee” på hotell r...

Av Nätverket Språkförsvaret - Måndag 27 jan 16:02

DN Åsikt har idag publicerat ett svar på Olle Källs debattartikel av den 20 januari. Debattören får svar direkt här:   Mitt svar är som alltid: God undervisning är alltid att eftersträva och inget hindrar språkundervisning av olika slag. Jag gick...

Av Nätverket Språkförsvaret - Söndag 26 jan 08:00

Häromdagen stod att läsa att Dagens Nyheters filmredaktör, Helena Lindblad, ansåg att det var höjden av slöhet att vår kulturminister, Amanda Lind, inte hade sett ett enda av bidragen som var nominerade till vår inhemska filmgala, Guldbaggegalan.  ...

Av Nätverket Språkförsvaret - Lördag 25 jan 08:00

Att utelämna har/hade i bisatser är ett udda språkdrag i ett språk. I en avhandling vid Göteborgs universitet utreds frågan - se ingress:   "Har eller inte har, det är frågan. I en ny språkvetenskaplig avhandling vid Göteborgs universitet undersö...

Av Nätverket Språkförsvaret - Fredag 24 jan 08:00

Linus Salö skriver i tidningen Curie bland annat:   ”Gott så, visionen synes vara viktig och påkallad. Men för mig har det varit en smula förbluffande att så lite i denna diskussion handlat om språk, eller omvänt och mer självkritiskt, att ...

Presentation

Omröstning

Anser du att språklagen från 2009 fungerar tillfredsställande i dagsläget, det vill säga att den ger det svenska språket ett tillräckligt skydd framförallt gentemot engelskans expansion?
 Nej, språklagen behöver absolut skärpas.
 Nej, tveksamt om språklagen ger något skydd.
 Ja, språklagen fungerar tillräckligt väl.
 Det behövs ingen språklag.
 Vet inte.
 Jag visste inte ens att det fanns en språklag.

Fråga mig

123 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Språkförsvaret med Blogkeen
Följ Språkförsvaret med Bloglovin'

Säg hellre!

Irriteras du av ett onödigt engelskt lånord och kan föreslå ett ersättningsord?  Skicka det i så fall till ersattningsordet@sprakforsvaret.se.  Om granskningsgruppen tycker att det är ett bra ord, belönas du med "Svenskan - ett språk att äga, älska och ärva" och ordet förtecknas också i avdelningen "Säg hellre!"


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se